Hola,

Het is al iets meer dan 2 weken geleden sinds mijn prachtige blog-video. Vandaar dat het even tijd is voor een snelle update.

Sinds maandag 14 januari is het schooljaar terug begonnen. En mijn taken in de school zijn nu helemaal verschillend dan tijdens la escuela de verano.

Hoe ziet mijn dag eruit in Nuestro Futuro?

Van 7uur30 tot  12uur30 help ik in primero. Het eerste leerjaar. Daar help ik Seño Carmen met de klasmanagement. Zij geeft de algemene lessen (Taal, wiskunde, Natuur & Sociale wetenschappen, schrift, …) en ik begeleid de kinderen tijdens het uitvoeren van de oefeningen.  En ik heb er echt mijn handen mee vol. Doordat ze met 30 in de klas zitten en er een “klein” gebrek aan discipline is ben ik heel de voormiddag steeds goed bezig.

De namiddagen verschillen van dag tot dag. Deze duren van 14uur tot 16uur30. Soms help ik mee met de refuerzo’s.  Hier komen de leerlingen die moeilijkheden hebben met een schoolvak naartoe en krijgen begeleiding in kleinere groepjes.
Dit is iets wat ik enorm graag doe. Zo focus ik mij vaak op één kind. En na een hele namiddag te werken aan het schrijven van één letter zie je al dat het kind vorderingen maakt. Het is voor mij ook een kans om mijn leerkrachten skills boven te halen.

Op woensdag geef ik een workshop. Deze variëren van week tot week. Eerst dacht ik enkel om rond drama te werken. Maar ik merk dat kinderen enorm veel van variatie houden, vandaar dat ik elke week verschillende activiteitjes doe. Deze workshop geef ik ook niet alleen. Samen met Alexandra nemen we heel de klas op ons en laten we de kinderen geweldige namiddagen beleven.

En op donderdag namiddag en heel vrijdag ben ik vrij. Deze tijd gebruik ik dan om te “Bachelorproeven” . Deze tijd heb ik dus meer dan nodig! Maar ik zie het nog allemaal nog zitten!

Ontspanning mag ook

Het weekend van19 en 20 januari ben ik nog eventjes het land gaan verkennen, deze keer el Lago de Atítlan. Dit samen met Alexandra (Frankrijk) en Paul (Duitsland). Alle 3 zijn we lange tijd vrijwilligers in NDG.
Na een lange tocht van 4 verschillende  chickenbussen en een 10 tal keer de dood voor ogen gezien te hebben kwamen we aan in Panajachel.

??????????

Een tripje op het meer om nadien in San Pedro aan te komen. Een hippie dorp aan de andere kant van het meer. Na de zoektocht voor een hostel (Ja het was een zoektocht, nergens vonden we kamers voor 3. Ze stelde ons voor om samen in een 1 persoonsbed te slapen) vonden we een goed hostel met voldoende slaapruimte en een prachtig balkon met zicht op het meer.  Even rusten en we besloten al snel 1 dag langer te blijven. De sfeer alleen was al fantastisch om te ontspannen. Ja, we wisten dat dit een prachtig en onvergetelijk weekend ging worden!

??????????

Op zondag hadden we 2 activiteiten gepland. Te paard een 3uur durende wandeling door de helling van de vulkaan en rand van het meer! (Dit voor maar Q140. = €14) Ik ben niet echt een ervaren paard rij mens. Maar ik heb er enorm van genoten. Ik bedank Tequila mijn paard om mij niet te laten vallen!

??????????

 

Na deze 3uur hadden we allemaal poep-pijn! Ja, enorm! Dus na een middagmaal besloten we te ontspannen met een kaartspel (daar draaide heel het weekend om) en een duik/bad in de Solar Pools. Water opgewarmd door de zon. DSCN0900
Na 10 minuten zaten we eindelijk in het water… Maar 5 minuten later zochten we wat verfrissing op! Dit deden we gedurende een 3 tal uur! Perfect om te ontspannen. Maar wat was het water warm… of beter gezegd HEET!

In de avond hebben we genoten van een drankje… en verder is het een ander verhaal… want what happens in San Pedro stays in San Pedro!

DSCN0917

Weer een weekje school

Ook de 2 de week school verloop heel vlot. En “Seño Sandi” (zo noemen de kinderen van Primero mij)  geniet er nog steeds enorm van!!

Wel was op vrijdag de planning wat veranderd. In de namiddag was er geen school voor de kinderen. Want er was een zeer belangrijke evenement gepland. De opening van het 2de verdiep van El Porvenir. ( de 2de school van Niños de Guatemala)
Alle vrijwilligers waren ook uitgenodigd voor dit feest!

Inhoud van namiddag:
-Dansje van kinderen die verkleed waren! Ja er zat een eenhoorn tussen!
-Speeches en bedankwoorden
-Het volkslied van Guate dat 10 strofen kent en 1 uur duurt (met een slappe lach als gevolg)
-Tussendoortje met tostadas con frijoles & tamales
– Marimba muziek (dit kan ik wel niet meer aanhoren na 3maanden hier!)

DSCN0922

 

DSCN0924

Een zaterdag ontspannen

Dat deed ik samen met de vrijwilligers in Earth Lodge.  Dit is een plaats 20minuten van Antigua. Midden in de natuur. Het was een namiddag kaartspel spelen, rusten, luieren,…  Zalig gewoon!

De avond ging door in een bar waar ik mijn eerste ice hockey game zag! En het team dat moest winnen won ook nog! Jeej

De nacht bracht ik nog door met mijn trouwe vrijwilligersvrienden Alexandra, Paul, Flo en Darrin pratend over elke onzin er in de wereld bestaat.

Besef

Binnen enkele weken vertrekken Alexandra en Paul naar andere oorden. Het zal wel heel raar zijn om ze niet meer te zien! Wel zullen we nu nog zoveel mogelijk van elkaar proberen te genieten! Want: Afscheid nemen is helemaal niet leuk!

320958_10151490804956874_1635230170_n

Er nog even tussenuit!

Na 14 uur vertraging zijn gisteren mijn mama en zus in Guate aangekomen. Samen plannen we een kleine reis door dit land richting Belize! Genieten zal ik zeker doen!
En als ik terug ben, laat ik wel iets weten!!!

Groetjes,

Sandrine

Kaartjes, kaas,  chocolade, foto’s, onderbroeken,… mag je sturen op dit adres:

Sandrine Mees
Fam Juarez de Marta
6a Avenida Norte #60A
La Antigua Guatemala
Guatemala.

Plaats een reactie